Het brein vormt het centrum voor de samenhang tussen waarnemen, denken en herinneren. We kunnen het brein verdelen in drie belangrijke delen: het reptielenbrein, het zoogdierenbrein en de neo cortex.
De ontwikkeling van de hersenen loop door tot ver na het twintigste levensjaar. Eén van de gebieden die het langst door ontwikkelt is de prefrontale cortex. Dit deel van de hersenen is pas tegen het vijfentwintigste levensjaar volgroeid. De prefrontale cortex speelt een rol bij de volgende zaken:
Al deze zaken vallen onder de executieve functies.
Executieve functies zijn dus de processen die ervoor zorgen dat allerlei soorten activiteiten gepland en uitge
voerd kunnen worden. Voor verschillende taken zijn verschillende en meerdere functies nodig.
Er bestaan verschillende modellen waarin de executieve functies beschreven staan. De modellen zijn vaak flink uitgebreid. Om het werken aan de executieve functies van leerlingen in de praktijk of het onderwijs werkbaar te houden heeft 'WegwijsCC' een model ontwikkeld speciaal voor het onderwijs: Het EVO-model. EVO staat voor Executieve Vaardigheden in het Onderwijs. Het EVO-model maakt gebruik van 6 pilaren, onderverdeeld in kleuren (zie hieronder).
Jeugd Brein Coaches die zijn aangesloten bij 'WegwijsCC' werken volgens het EVO-model.
Ervaart uw zoon of dochter moeilijkheden op één of meerdere van deze gebieden, dan kan 'Fijnbrein in actie' met uw kind aan de slag. De Jeugd Brein Coach van 'Fijnbrein in actie' geeft praktische tips, oefeningen en uitleg van het brein.
De Jeugd Brein Coach is bekend met- en ervaren in de begeleiding van jeugd tussen 6-25 jaar met concentratieproblemen, ASS, AD(H)D, hoogbegaafdheid, dyslexie, dyscalculie en leerlingen die door andere omstandigheden moeilijkheden ondervinden bij het leren. Denk hierbij aan leerlingen met faalangst of leerlingen met een bijzondere thuissituatie.